czwartek, 28 listopada 2013

Piwnica Pana Q.

Wstawiam pierwszą (nie tylko Ocenialni ale też swoją) ocenę. Jako, że oceniam recenzje, zmieniłam trochę kryteria. Tak więc, przejdźmy do oceny.

Adres bloga: z-piwnicy.blogspot.com
Autor: Q.
Oceniająca: Virtue Dragonis

1.Pierwsze wrażenie → 9/10pkt
Jest to ocena zwykle wystawiana po przeczytaniu prologu. A ponieważ nie ma tu prologu, to ocena jest po pierwszej recenzji. Ale zacznę od początku.
Adres bloga o niczym nie świadczy. Tylko nie zrozumcie mnie źle, (adres nie jest minusem bloga) chodzi mi o to, że patrząc na adres, może to być blog praktycznie o wszystkim, od jakiegoś opowiadania o psycholu, który więzi pikną dziewicę w piwnicy, do najróżniejszych przemyśleń autora. O wszystkim.
Tytuł ujawnia nam, że jest to piwnica Pana Q. I mniejszy podtytuł o treści „opowiadania, felietony, recenzje” może nas wprowadzić jednak w błąd, ponieważ na blogu są (przynajmniej na razie) tylko recenzje i jeden felieton.
Recenzja książki pt. „Wszystkie odcienie czerni” jest dobra. Nawet bardzo dobra. Nie za długo i nie za krótko, ciekawie, brak błędów (staram się oceniać najlepiej jak umiem, ale nie chodzę na studia, nie mam 30 lat, nie jestem polonistką – więc mam prawo do błędu :)). Pierwsze wrażenie jest dobre, jednak nie idealne. Uważam, że przydałoby się jakieś wprowadzenie (chociaż na początku postu,). Za to odejmuję jeden punkt.

2.Wygląd bloga → 10/10pkt
Szablon jest estetyczny, czytelny, kolory są spójne, czcionka również czytelna. Czego chcieć więcej? Co prawda, niektóre oceniające uważają, że szablon musi być „profesjonalnie zrobiony” (czyli pochodzić np. z Zaczarowanych Szablonów) . Bzdura. Szablon ma być przede wszystkim czytelny i miły dla oka.

3.Treść:
I tu zaczyna się drobny problem. Jak ocenić treść recenzji? Postanowiłam zrobić taki schemat:
stopień zainteresowania
subiektywność
Tak więc zaczynam.

3.1. Stopień zainteresowania → 10/10pkt

Tekst jest ciekawy, wciąga czytelnika, sprawia, że daną osobę zachęci do przeczytania książki/opowiadania, albo przekona by się do książki nie zbliżać



3.2. Subiektywność → 10/10pkt

Tutaj pewności mieć nie mogę, ponieważ żadnej z zrecenzowanej książki nie czytałam, jednakże uważam, że oceny są subiektywne, dlatego że autor podaje uzasadnienie swojej decyzji, czasem przytacza nam nawet „próbkę” opowiadania/książki/komiksu.

4.Poprawność:



4.1. Styl → 5/5pkt

Styl autora jest przyjemny w czytaniu, autor ma tak zwane „lekkie pióro”, dzięki czemu tekst jest płynny.

4.2. Ortografia/konstrukcje zdania → 3/5pkt

Gdzieś tam obrzygało mnie (…) krasnalami ogrodowymi i tylko jednego mu brakuje”.
Wydaje mi się, że powinno tam być „mi” a nie „mu” („obrzygało mnie (…) i tylko jednego mu brakowało” jak dla mnie nie ma sensu :)).

(...) czytanie komiksu odradzam, przynajmniej osobom, które nie czują się siłach (...)”.
A może „osobom, które nie czują się na siłach”?


(...) Marian słyszy głosy, (...) dokładnie jednego głosa”.

To wydawało mi się tak absurdalne, że możliwe (i bardziej prawdopodobne) jest to, że autor napisał tak specjalnie.


(...) uwaga, w tej książce jest kilkanaście zupełnie grafik, zupełnie nie związanych z ŻADNYM opowiadaniem, (...)”

Podkreślone → zbędne.



4.3. Interpunkcja → 5/5pkt
Przyznam bez bicia, że z interpunkcją mam małe problemy, więc możliwe, że coś mi umknęło. Jednak jak dla mnie, interpunkcja jest na dobrym poziomie.

5.Podsumowanie → 52/55pkt
Blog czytałam z zainteresowaniem i w czasie krótszym niż dwa dni. Bardzo mi się spodobał, będę zaglądać tam regularnie


OCENA: BARDZO DOBRA

2 komentarze:

  1. Jako, że
    A po co tu ten przecinek?

    Tak więc, przejdźmy do oceny.
    Ten też jest niepotrzebny.

    który więzi pikną dziewicę w piwnicy
    Literówka.

    (chociaż na początku postu,)
    Ten przecinek w nawiasie też jest całkowicie zbędny.

    „Gdzieś tam obrzygało mnie (…) krasnalami ogrodowymi i tylko jednego mu brakuje”.
    Wydaje mi się, że powinno tam być „mi” a nie „mu” („obrzygało mnie (…) i tylko jednego mu brakowało” jak dla mnie nie ma sensu :)).

    „Mu" jest jak najbardziej na miejscu. Gdzieś tam to tytuł opowiadania, które obrzygało go krasnalami. A brakuje mu, czyli temu opowiadaniu, tylko jelenia na rykowisku.

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie pytanie - działasz jeszcze czy już się zniechęciłaś?

    OdpowiedzUsuń

Obserwatorzy